Search is Powered by Google
Follow us on:
Follow our health news on Twitter
Follow Our News on Facebook
Personalization
login | register
Nutrition / Diet News

Mediterranean Diet Protects Against Major Chronic Diseases

rate icon Featured Article
Main Category: Nutrition / Diet
Also Included In: Cardiovascular / Cardiology;  Cancer / Oncology;  Parkinson's Disease
Article Date: 12 Sep 2008 - 0:00 PDT

email icon email to a friend   printer icon printer friendly   write icon view / write opinions   rate icon rate article


Current Article Ratings:

Patient / Public:4 and a half stars

4.22 (9 votes)

Health Professional:4 and a half stars

4.33 (3 votes)

Article Opinions: 0 posts

Researchers in Italy found that sticking rigidly to a full Mediterranean diet can help reduce deaths from major chronic diseases like heart disease, cancer, Parkinson's and Alzheimer's disease, further bolstering the diet's reputation as a model of healthy eating characterized by low intake of meat, dairy products and alcohol, but high intake of vegetables, fruits, nuts, olive oil, grains and fish.

The meta-analysis that pooled data from 12 international studies was conducted by researchers at the University of Florence and was published on 11th September in BMJ.

Previous research on the diet that is followed by populations bordering the Mediterranean Sea has suggested it protects against cardiovascular disease and cancer, but until this study, no research had yet pooled all the data available to examine the link to premature death and incidence of chronic diseases in the general population.

For the study, the authors systematically reviewed all the prospective cohort studies published since 1966 that have analysed links between following a Mediterranean diet, rates of death, and presence of chronic diseases in primary prevention settings. This came to a total of 12 studies covering over 1.5 million people whose dietary habits and health were followed for up to 18 years.

All the studies used an "adherence score" to represent how closely the participants followed the diet.

The results showed that: The authors concluded that:

"These results seem to be clinically relevant for public health, in particular for encouraging a Mediterranean-like dietary pattern for primary prevention of major chronic diseases."

The findings reinforce the current guidelines and recommendations from all major scientific institutions that encourage people to follow a Mediterranean-like diet to reduce their risk of major chronic diseases.

The researchers suggested that an "adherence score" based on how closely a Mediterranean diet is followed could be used as an effective prevention tool for reducing the risk of premature death in the general population.

"Adherence to Mediterranean diet and health status: meta-analysis."
Francesco Sofi, Francesca Cesari, Rosanna Abbate, Gian Franco Gensini, Alessandro Casini.
BMJ 2008;337:a1344, Published 11 September 2008.
doi: 10.1136/bmj.a1344.

Click here for Article.

Source: BMJ.

Written by: Catharine Paddock, PhD
Copyright: Medical News Today
Not to be reproduced without permission of Medical News Today




Personalized Homepage Weekly Newsletters Daily News Alerts
Hemophilia Opioid Induced Constipation Pneumococcal Disease ADHD Anxiety Asthma Atrial Fibrillation Autism Cancer Diabetes Lung Cancer Lupus Medicare / Medicaid Obesity and BMI Pancreatic Cancer Stem Cells All 'What Is...' Articles

Ophthalmology Urology
About Us News Licensing Free Website Feeds Free Tools & Content Tell a Friend Accessibility Help / FAQ Article Submission Links Contact Us

add medical news today to your facebook
medical news gadget

Please fill in our survey

Swine Flu Image

Swine Flu Updates

- Latest Swine Flu News
- What is Swine Flu?
- Map Of H1N1 Outbreaks
- Swine Flu - Top 20 FAQ
- Daily Email News Alerts
Stick with Medical News Today for the latest news updates on swine flu.


These are the most read articles from this news category for the last 6 months:
Top Article Star
Researchers Find Possible Environmental Causes For Alzheimer's, Diabetes
07 Jul 2009
A new study by researchers at Rhode Island Hospital have found a substantial link between increased levels of nitrates in our environment and food, with increased deaths from diseases, including Alzheimer's, diabetes mellitus and Parkinson's...


Alcohol-Free Wine Glaze for Chicken image Alcohol-Free Wine Glaze for Chicken

A chicken recipe using dealcoholized wine as a glaze...

Controlling Pasta Portions Keeps Weight Off image Controlling Pasta Portions Keeps Weight Off

Controlling pasta portions can help keep the weight off without having to avoid delicious food entirely...

View more videos...